ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور ایران می گوید خروج آمریکا باید "زندگی ، امنیت و صلح پایدار" را در افغانستان احیا کند.


تهران ، ایران - ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور ایران می گوید "شکست" ایالات متحده در افغانستان همسایه باید به فرصتی برای "احیای زندگی ، امنیت و صلح پایدار" در این کشور تبدیل شود.

به گفته وی ، رئیس جمهور جدید روز دوشنبه در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف ، وزیر خارجه در حال خروج ، گفت که ایران همه گروه های افغانستان را تشویق می کند تا در راستای وحدت ملی به عنوان کشوری "همسایه و برادر" تلاش کنند.

 

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که سلطه اراده مردم مظلوم افغانستان همیشه امنیت و ثبات را ایجاد کرده است. ایران در حالی که آگاهانه تحولات کشور را زیر نظر دارد ، متعهد به روابط همسایگی است. "

روز یکشنبه ، پس از تصرف کابل توسط طالبان ، وزیر امور خارجه هنگام استقبال از تشکیل شورای هماهنگی ، اولین واکنش مهم ایران را ارائه کرد.

ظریف در توییتی گفت: "ما امیدواریم که بتواند منجر به گفت وگو و انتقال مسالمت آمیز در افغانستان شود" ، و افزود که خشونت ، جنگ و اشغال هرگز هیچ مشکلی را حل نمی کند

 

ظریف روز دوشنبه با یو شیائونگ ، نماینده ویژه چین در افغانستان در تهران دیدار کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است که ظریف بر ضرورت جلوگیری از خشونت و جنگ بیشتر تأکید کرده است. وی همچنین از آوارگی شهروندان افغان و پناهندگی آنها به کشورهای همسایه به عنوان یکی از مهمترین و فوری ترین جنبه های تحولات در افغانستان یاد کرد.

این ملاقات در همان روزی برگزار شد که هوآ چونینگ ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت چین آماده است تا روابط "دوستانه و همکاری" با افغانستان طالبان را تقویت کند.

یک مقام ایرانی روز یکشنبه گفت که این کشور محل اقامت خود را در سه استان هم مرز با افغانستان آماده کرده است تا به افغان هایی که از درگیری در کشور خود فرار کرده اند ، پناهگاه موقت دهد.

 

ده ها افغان در تهران در همان روز در مقابل دفتر سازمان ملل تظاهرات کردند و شعارهایی را در مخالفت با طالبان سر دادند. ویدئو تظاهرات دیگری را روز دوشنبه در شهر قم نشان داد.